sri-lanka-wasgamuwa.reismee.nl

schildpadden

Ayu bowan dat zeggen ze hier met de handpalmen tegen elkaar aan gedrukt en Het betekent zoveel als ik wens je een lang en gelukkig leven toe. Is dat mooi of niet. je ziet hier aan de kust nog veel overblijfselen van de Tsunami zoals ruiines. Bijna iedereen hier heeft wel iemand verloren bij die vreselijke ramp 10 jaar geleden. ik heb ook het Tsunami museum bezocht . Dat is een krot dat vol hangt met foto's en herinneringen van de ramp. het blijkt dat hier een Nederlandse vrouw was tijdens de ramp en de is gaan fotograferen om alles vast te leggen. Er is ook een grote herdenkings plaat gezet en een grote bhoeda geplaatst. Het blijkt dat de Japanners al heel snel op de plaats van de ramp waren om hulp te bieden. Drinkwater en voedsel en andere Hulp. Daar praten de mensen nog steeds over.En ook over alle hulp die uit de rest van de wereld kwam. Heel veel mensen zijn van de kust weggetrokken uit angst voor een herhaling. Maar nu wat vrolijker nieuws heb zondag een boottocht gemaakt om walvissen te spotten. Eerst een hoop dolfijnen gezien en na een uur of wat de eerste tekens van de walvis gezien. Hij spoot water uit zijn Euch ja hoe noem je dat nou hier zeggen we blowhole.. Dat was nog ver weg en toen even later kwam hij boven en kregen we de klassieke staart te zien. Daarna heb ik hem nog 3 keer boven zien komen met een tussenpoos van 10 tot 15 minuten. Een keer echt dichtbij prachtig super om te zien. Alleen was de zee zo ruw dat als je niet beneden op het eerste dek zat maar boven op het tweede dek waar je alleen maar kan staan je jezelf met 2 handen aan de reling vast moest houden om rechtop te blijven. Dus geen handen vrij om foto's te maken. Maar de beelden zitten in mijn hoofd. En dan de schildpadden gisteren heb ik ze gevoerd met kleine visjes. Er zijn 2 gebouwen met in totaal zo'n 22 basins. In ieder basin 1 s pad. De helft is gehandicapt. Ze.Missen vinnen en zijn blind of blind aan 1 oog.. De rest is ziek of verzwakt aangespoeld. Ze komen van heel het zuiden hier naar toe. De zeldzame soorten worden geregistreerd Door de regering . En als ze weer beter en op krachten zijn gekomen moeten ze eerst weer toestemming van de regering krijgen om ze weer vrij te laten. Dit alles om handel te voorkomen. Als er in de buurt een nest is gemaakt koopt de organisatie de eieren van de lokale bevolking. Dit omdat ze anders opgegeten worden of op de markt worden verhandeld. We maken dan zelf een nest binnen de muren van de organisatie en begraven daar de eieren opnieuw. Het is moeilijk om te zeggen of dit de juiste manier is maar op deze manier worden er wel veel kleintjes gered en weer uitgezet. Bij de beschadigde dieren ben ik het niet eens met de behandeling. Want in principe krijgen deze dieren levenslang. Ik denk dat je dan beter de natuur zijn gang moet laten gaan. Vandaag hebben we de basins schoon geschrobd. Dat was best aanpoten ook hebben we zand van het strand naar de kraamkamer gebracht. Net als vroeger toen er een Brand werd geblust in een rij en emmers doorgeven. Zweten. Vanavond gaan we een strandwandeling maken va enkele kilometers om te kijken of we s pad vinden weer spannend nou laat jullie nog weten hoe dit afgelopen is tot de volgende keer groetjes van truus l

petra

Hey Truus, wat een leuke verhalen!!
Nog heel veel plezier!! Maar zo te lezen gaat dat zeker lukken!! groetjes petra

Ans.

Ha zusje fijn dat je een goede reis gehad hebt alleen beetje druk in de trein maar ja beter dan lopennet zo ver maar toch ff makkelijker , ben blij dat het goed met je gaat en dat je nu ook wat meer mensen ziet leuker om met hun te praten ,je bent al weervolop in de running met alles , machtig mooi dat je walvissen en dolvijnen hebt gezien joh alleen op zo'n boot als het zo hart waait brrrrr (mij niet gezien) kijk wel plaatjes haha maar jij hebt ze gezien dat kunnen er niet veel zeggen wa jou , wel mooi aan zee of is het een oceaan hoe is het met de muggen ? lekker dat je zo'n eind langs de zee gaat lopen lijkt me hartstikke mooi meid wat zal jij een berg te vertelen hebben trekken we een paar weken voor uit , profiteer nog van alles en geniet van alles en iedereen je hebt nogwat tijd lieverd mooie dag nu welterusten love you houdoe war dikke knuffel.Ayu bowan voor jou .

Ans.

Hoi Truuske wat een reis heb je gemaakt om weer op je volgende besteming te ariveren ,maar goed dat je een plekkie had joh je zal als je zo moe bebt moeten staan , je buurman zal thuis wel zeggen ik zat in de trein met een mooi blondje maar ze lag te slapen ha ha ,nou op naar het volgende project ff een paar dagjes vrij is wel fijn he kan je ff bijkomen lekker badderen en ff een dutje onder je klamboe en je bent weer optijd om te eten en misschien een BIERTJE. , haha dat zal smaken na al dat stof happen , ben benieuwt naar je wandeling langs de kust zag er mooi uit ff niet stormen dan kan je lekker even plonsen want dat moet je als het KAN gedaan hebben , maar nu op naar de schildpadjes ik hoop dat er veel zijn die je uit kan zetten en dat er in de toekomst veek Truuskes komen die er ook weer veel te water laten is er toch een toekomst het begin is er heel veel succses wie weet wat je nog meer ziet vandaag je zit op een goeie lokatie met je walvissen en dolvijnen das pas geluk lieverd hoor je nog hoedoe war .